1.

Фирсова Е.Л. firlen@yandex.ru (ОСОШ, с. Орудьево, Дмитровский район, Московская обл.). Электрические явления. План-конспект урока комплексной проверки знаний в игровой форме, 8 класс.

Представлен сценарий урока  проверки знаний учащихся в  игровой форме.

Задания позволяют оценить знание базовых понятий и умение применять теоретические знания при объяснении различных ситуаций, а также  при решении задач. Занимательные средства активизируют мыслительную деятельность школьников,  развивают интерес к физике, создают позитивное настроение. Работа в командах способствует развитию навыков коллективной деятельности и в то же время позволяет учителю оценить вклад каждого ученика в результат работы группы. Рекомендуется проводить в конце изучения темы «Электрические явления». Презентация и карточки с заданиями представлены на диске к № 8/2011.

Ключевые слова: конкурс «Я иду на урок», электрический ток, сила тока, решение задач, 8-й класс.

Firsova E.L. (OSS, v. Orud’evo, d. Dmitrov, Moscow reg.). Electrical phenomena. The plan-abstract of a lesson of complex examination in the game form, 8th grade.

We present a plan of examination of students in the game form. Tasks allow to estimate the knowledge of base concepts and ability to apply theoretical knowledge at explanations of various situations, as well as at solving tasks. Entertaining means stir up cogitative activity of students, develop interest to physics, create positive mood. Work in commands promotes development of skills of collective activity and at the same time allows the teacher to estimate the contribution of each pupil to result of work of group. It is recommended to spend this lesson in the end of the study the theme «Electric phenomena». Presentation and cards with tasks are presented on the disc № 8/2011.

Keywords: competition «I'm going to class», electric current, current strength, solving tasks, 8th grade.

2.

Белясников А.А. alex16081972@yandex.ru (ТСОШ № 3 с УИОП, г. Тучково, Рузский район, Московская обл.). Последовательное соединение проводников. Открытый урок закрепления умений и навыков с элементами урока обобщения и систематизации знаний, 8-й класс. 

Представлен сценарий открытого урока «установления» законов последовательного соединения проводников для основных физических величин в любой электрической цепи. Организуется парная и групповая работа. Представлен самоанализ урока. Презентация и карточки с заданиями представлены на диске к № 8/2011.

Ключевые слова: конкурс «Я иду на урок», открытый урок закрепления умений и навыков, тема «Последовательное соединение проводников», 8-й класс.

Belyasnikov A.A. (SS № 3 with PSSSM, Tuchkovo, Ruza d., Moscow reg.). Series connection of conductors. Open lesson of fastening of skills and experience with elements of a lesson of generalization and systematization of knowledge, 8th grade.

We present a plan of an open lesson of «establishing» the laws of the series connection of conductors for basic physical values in any electrical circuit. Pair and group work is organized. Lesson introspection is presented. Introspection of a lesson is presented. The presentation and cards with tasks are given on the disc to № 8/2011.

Keywords: competition «I'm going to class», open lesson consolidate skills and experience, theme «Series connection of conductors», 8th grade.

3.

Аристархова Л.И. (МОУ РСОШ, п. Ревякино, Ясногорский р-н, Тульская обл.). Глаз и зрение. Урок изучения нового материала. 8-й класс

Представлен сценарий урока, проведённого на районном семинаре учителей физики.  На наглядных примерах, что особенно актуально при обучении школьников с низкой мотивацией, рассмотрено строение глаза, показан процесс формирования изображения на сетчатке, обсуждены причины возникновения дефектов зрения и способы их коррекции. Описана авторская аппликационная модель глаза, а также модель глаза с нитями-лучами. Подборка фотографий к уроку и раздаточный материал даны на диске к № 8/2011.

Ключевые слова: конкурс «Я иду на урок», урок изучения нового материала, глаз,  зрение,  близорукость, дальнозоркость, аккомодация, оптическая сила, коррекция зрения.

Aristarkhova L.I. (MEI, RSS , v. Revyakino, d. Jasnogorsky, Tula reg.). Eyes and vision. Lesson of studying of a new material. 8th grade.

We present a plan of a lesson conducted at the regional seminar of teachers of physics. On illustrative examples especially important when teaching students with low motivation, the structure of the eye is considered, the process of formation of an image on the retina is shown, the causes of visual defects and ways of their correction are discussed. The author's Application model of the eye is described as well as the model of the eye with threads-beams. A selection of photos to the lesson and a distributing material are given on the disk to № 8/2011.

Keywords: competition «I'm going to class», lesson of studying of a new material, eye, vision, myopia, hyperopia, accommodation, optical force,  correction of vision.

4.

Старшов М.А. mastarshov@mail.ru (СГУ им. Н.Г. Чернышевского, г. Саратов). Полное внутреннее отражение.

Описана оригинальная эффектная демонстрация эффекта полного внутреннего отражения, представлены оригинальные фотографии.  

Ключевые слова: световые явления, полное внутреннее отражение, Д. Колладон, Р. Вуд.

Starshov V.A. (SSU of a name of  N.G. Chernyshevsky, Saratov). Full internal reflection.

We describe an original effective demonstration of the effect of full internal reflection and give original photos.

Keywords: light phenomena, full internal reflection, D. Colladon, R. Wood.

5.

 Фоменко И.В. im-fo1@yandex.ru, Каминская И.Ю. (ГОУ СОШ № 1270 с УИАЯ,  г. Москва). Большой адронный коллайдер (БАК) – чудо или чума 20 века? Ученический  проект.

Представлен ученический проект, в процессе подготовки которого школьники помимо углубленного изучения темы по физике  получили общеучебные навыки: сетевой поиск, технический  перевод, реферативная работа с информацией на русском, немецком и английском языках. Результаты работы были представлены на заседании научного общества учащихся, а также на созданном в процессе работы над проектом сетевом блоге http://physics-1270.livejournal.com. Презентация (41 слайд) полностью представлена на диске к № 8/2011.

Ключевые слова: Большой адронный коллайдер, ученический, сетевой журнал, сетевой блог, межпредметные связи, технический перевод, 8-й класс.

Fomenko, I.V., Kaminskaya I.YU, SEI SS № 1270 with ISLL, Moscow). Is Big Hadronic Collider (BAC ) a miracle or a plague of the 20th century? Student project.

We present a student project. In the course of its preparation, students receive new educational skills in addition to profound studying of a theme in physics: network search, technical translation, abstract work with information in Russian, German and English. The results are presented at the meeting of the scientific community of students, as well as on the created in the course of the project network blog http://physics-1270.livejournal.com. Presentation (41 slides) is fully represented on the disc to № 8/2011.

Keywords: Big Hadronic Collider, student, network journal, network blog, intersubject communications, technical translation, 8th grade.

6.

Гуденко Е.В. eviktorovna@mail.ru (ГОУ СОШ № 814, г. Москва). Как мы повышали квалификацию в церне. Фоторепортаж.

Рассказывается о школе, регулярно организуемой в рамках «Научная школа ЦЕРН», которая в 2010 г. проводилась силами стран-участниц ОИЯИ (г. Дубна, Россия) для российских учителей общеобразовательных школ.  Участники прослушали серию лекций российских учёных о проводимых в ЦЕРНе работах, посетили выставки, вычислительный центр, залы контроля за ходом экспериментов ATLAS, ALICE, CMS. Роль экскурсоводов выполняли русскоязычные сотрудники ЦЕРНа – доктора и кандидаты физматнаук, отвечая на самые непредсказуемые вопросы дотошных учителей. Презентация (20 слайдов, около 100 фотографий, ссылки на сайты) полностью представлена на диске к № 8/2011.

Ключевые слова: Большой адронный коллайдер, научная школа для учителей, ОИЯИ, CERN, ЦЕРН.

Gudenko E.V. (SEI SS № 814, Moscow). How we improved qualification in CERN. Picture story.

We tell about the school regularly organized in the framework of the «CERN Scientific school», which in 2010 was carried out by member countries of JINR (Dubna, Russia) for Russian teachers in secondary schools. Participants listened to a series of lectures of Russian scientists about ongoing work at CERN, visited exhibitions, the computer center, halls of control over the course of experiments ATLAS, ALICE, and CMS. The role of guides was carried out by Russian-speaking employees of CERN – doctors and candidates of physical and mathematical sciences. They answered the most unpredictable questions of meticulous teachers. Presentations (20 slides, 100 photos, links to sites) are fully represented on the disc to № 8/2011.

Keywords:  Big Hadronic Collider, scientific school for teachers, JINR, CERN.

7.

Белюстов В.Н. Belyustov@yandex.ru (БЦО, г. Борисоглебск, Воронежская обл.). Имена и даты: май 2011. А.Д. Сахаров. Р.-И. Бошкович (Боскович).

Приведены основные факты биографии и научной деятельности академика РАН СССР, лауреата Нобелевской премии Мира 1975 г. Андрея Дмитриевича Сахарова – «отца» советской водородной бомбы, диссидента, депутата Верховного Совета СССР. Дана краткая ссылка на 200-летний юбилей хорватского учёного и философа XVIII в. Р.И. Бошковича (Босковича).  Полные тексты и презентации размещены на диске к  № 8/2011.

Ключевые слова: Андрей Дмитриевич Сахаров, Руджер Иосип Бошкович (Боскович).  

Belyustov V.N. (BEC, Borisoglebsk, Voronezh reg,). Names and dates: May 2011. A.D. Sakharov. R-I.Boshkovich (Boskovich)..

We mention basic facts of the biography and scientific activity of academician of the Russian Academy of Sciences of the USSR, the Nobel Peace prize winner in 1975, Andrei Dmitrievich Sakharov – the «father» of the soviet hydrogen bomb, a dissident, a member of the Supreme Soviet of the USSR. The brief reference to 200-year-old anniversary of the croatian scientist and philosopher of XVIII century R.-I. Boshkovich (Boskovich) is given. Full texts and presentations are placed on the disk to № 8/2011.

Keywords: Andrei Dmitrievich Sakharov, Rudzher Iosip Boshkovich (Boskovich).

8.

Коханов К.А. center@extedu.kirov.ru (ЦДООШ, г. Киров). Кировский турнир им. М.В. Ломоносова-2010.

Продолжение публикаций  задач по физике, предлагавшихся на Турнире им. М.В. Ломоносова Кировской области (2009, 2010 гг.), а также задач муниципального этапа Всероссийской олимпиады школьников по физике (2008, 2009 гг.). К соревнованиям допускались школьники 7–8-х классов из школ г. Кирова и близлежащих населённых пунктов. Вместе с задачами по физике участники турнира из 8-х классов выполняли задания по биологии, математике и химии.

Ключевые слова: решение задач, Кировский турнир им. М.В. Ломоносова, плотность, взвешивание, давление, 7–8-й классы.

Kokhanov K.A. (Center for Continuing Education. «Gifted students», Kirov). The Kirov tournament of a name of M.V.Lomonosov-2010.

We continue to publish the tasks in physics offered at the M.V. Lomonosov Tournament in the Kirov region (2009, 2010), as soon as the tasks of the municipal stage of the All-Russian olympiad of students in physics (2008, 2009.). The students of 7–8th grades from schools of Kirov and nearby settlements were supposed to these competitions. Together with tasks in physics, the participants of the tournament from 8th grade carried out tasks in biology, mathematics and chemistry.

Keywords: solving tasks, The Kirov tournament of a name of M.V. Lomonosov, density,  weighing, pressure, 7-8th grades.

9.

Демидова М.Ю. demidovaktv1@yandex.ru (ФИПИ, МИО, г. Москва) и др. Тренировочный вариант ЕГЭ по физике. 2011 г.

Представлены тексты заданий и ответы к заданиям ч. 1 и 2.

Ключевые слова: решение задач, ЕГЭ.

Demidova M.JU. (FIPM, MIOE, Moscow) et al. Training variant of USE-2011 in physics.

We give text of the tasks and answers to the tasks of the part 1 and 2.

Keywords: solving tasks, USE.

10.

Гришин С.А., Муравьёв С.Е. mura@theor.mephi.ru (НИЯУ МИФИ, г. Москва). Физико-математическая олимпиада памяти профессора И.В. Савельева.

Представлены тексты некоторых задач по физике с решениями, предлагавшихся на традиционной физматолимпиаде им. профессора И.В. Савельева для школьников 7– 11 классов, которая является одним из туров традиционной физматолимпиады «Росатом». Также приведены тексты четырёх задач с ответами  по математике. Подробные решения задач по математике  приведены на диске к № 8/2011.

Ключевые слова: решение задач, олимпиада, НИЯУ МИФИ.

Grishin, S.A., Murav’ev S.E. (NRNU MEPI, Moscow). Physical-Mathematical olimpiad of memory of professor I.V. Savel’ev.

We present texts of some tasks in physics with solutions offered on the traditional physical-mathematical olimpiad named after prof. I.V. Savel’ev for students of  7–11th grades, which is one of the rounds of the traditional physical-mathematical olimpiad «Rosatom». Texts of four tasks with answers in mathematics are also given. Detailed decisions of the tasks in mathematics are shown on the disk to № 8/2011.

Keywords: solving tasks, olimpiad, NRNU MEPI.

11.

Довгань В.Г., академик РАКЦ, АМТН, проф. vgdovgan-svkv@mail.ru (СВКВ, г. Москва). Отечественная лунная одиссея.

Продолжение воспоминаний участника программы освоения Луны и окололунного пространства, водителя передвижной научной лаборатории «Луноход-1»: события, связанные с управлением движением лунохода в течение первых двух лунных суток – с 20.11.1970 по 07.01.1971 гг.

Ключевые слова: передвижная научная лабора­тория «Луноход-1».

Dovgan V.G., academician of the RAATs and AMTS (Moscow). Patriotic lunar odyssey.

We continue a report of the participant of the program of development of the Moon and near-moon space, the driver of the mobile scientific laboratory «Lunokhod-1»: events connected with traffic control of the moon rover during the first two lunar days – from 20.11.1970 to 07.01.1971.

Keywords: mobile scientific laboratory «Lunokhod-1».

12.

Бражников М.А. birze@inbox.ru (ГОУ гимназия № 625, г. Москва). Провозвестник эры радио сэр Оливер Лодж.

В связи со 160-летием со дня рождения и в преддверии Дня радио дана краткая биография английского учёного О.-Й. Лоджа, заложившего одновременно с Г. Герцем основы радиосвязи, которые были успешно развиты, в том числе и нашим соотечественником А.С. Поповым.

Ключевые слова: опыты Герца, электромагнитные волны, молниезащита, грозоотметчик, изобретение радио, А.С. Попов, реформы образования.

Brazhnikov M.A. (SEI, gym. № 625, Moscow).  Heralding of the era of radio, sir Oliver Lodge.

In connection with the 160-th birthday and before the Day of the radio, we give a brief biography of the English scientist O.-Y. Lodge.  Simultaneously with G. Hertz he laid the foundation for radio engineering, which was successfully developed, including our compatriot, A.S. Popov.

Keywords: Hertz's experiments, electromagnetic waves, lightning protection, storm indicator, invention of radio, A.S. Popov, educational reforms.

13.

Богданов К.Ю. kbogdanov1@yandex.ru (ГОУ лицей № 1586, г. Москва). Почувствуй себя А.С. Поповым!

Описана оригинальная схема когерера, собрать которую под силу любому школьнику, желающему собственными силами воспроизвести аналог   грозоотметчика А.С. Попова.

Ключевые слова: электромагнитные волны, грозоотметчик А.С. Попова, реформы образования

Bogdanov K.JU. (SEI lyceum № 1586, Moscow). Feel A.S.  Popov!

We describe a scheme of a coherer which can collect any student wishing by own forces to reproduce an analog of the storm indicator of A.S. Popov.

Keywords: electromagnetic waves, storm indicator of A.S. Popov, educational reforms.

14.

Поздравляем с юбилеем Татьяну Николаевну Ольшевскую.

Ключевые слова: юбилей, Татьяна Николаевна Ольшевская.

Happy birthday, Tatiana!

Keywords: anniversary, Tatiana Nikolaevna Olshevskaya.