1.

Орлов В.А., проф. vladalorlov@list.ru (ИСМО РАО, г. Москва). Проектно-исследовательская деятельность учащихся.

Дан краткий экскурс в историю возникновения ученической проектной деятельности, определено основное содержание этой деятельности. Показано, что для организации полноценной проектной деятельности одних  уроков физики недостаточно – необходимо задействовать кружки, элективные курсы, турниры юных физиков (ТЮФ), ученические конференции, научные общества учащихся (НОУ) и другие виды внеурочных и внешкольных занятий. Хорошим помощником могут стать учебники физики с рубрикой «Домашняя лаборатория», задания олимпиад разного уровня и творческие экспериментальные задания. Приведены примеры проектов, которые были выполнены в школе № 82 г. Черноголовки. Часть проектов дана на диске.

Ключевые слова: метод проектов, исследовательская деятельность, проектная деятельность, творческие способности.

Orlov V.A., professor  (ICMT RAE, Moscow). Design and research activities of students.

We give a brief retrospectivein the history of student project works and define the basic content of this activity. It is shown that some physics lessons is not enough for a complete organization of the project activities – it is necessary to involve mugs, elective courses, tournaments of young physicists (TYP), student's conferences, scientific organizations of students (SOS) and other kinds of after-hour and out-of-school employment. A good assistant can become textbooks of physics with a heading «House laboratory », tasks of olympiads of different levels and creative experimental tasks. Examples of projects that have been executed at school № 82, Chernogolovka, are resulted. Some of the projects are given on the disk.

Keywords: method of projects, research activity, project work, creative flair, design activity, creative capacities.

2.

Веденяпин Максим, Дунаев Анатолий, Ерёмин Александр, Нарчук Владислав, Шкурина Анастасия, 10  класс (ГОУ СОШ № 747, г. Москва). Перегрузки в нашей жизни. Ученическая исследовательская работа. Руководитель Е.В. Алексеева alekseeva1971@bk.ru, учитель физики.

Исследованы виды физических перегрузок, которые человек ощущает в повседневной жизни, порой даже не подозревая об этом. Определены  условия, приводящие к перегрузкам,  рассчитаны значения перегрузок в смоделированных с помощью цифровой лаборатории «Архимед» процессах, приведены графики и результаты экспериментального расчёта для некоторых конкретных ситуаций. Исследовано  влияние изменения веса на самочувствие и здоровье человека. Показано, что учёт максимально допустимых значений перегрузки важен для конструкторов автомобилей и самолётов, а также для людей, выбирающих трудную профессию военного лётчика или космонавта и рискующих своим здоровьем.

Ключевые слова: ученические исследования, динамика, перегрузки, невесомость, ЦЛ «Архимед», колебания маятника, банджи-джампинг.

Vedenyapin Maxim, Anatoly Dunayev, Eremin, Alexander, Narchuk Vladislav Shkurin Anastasia, grade 10 (SEI SS № 747, Moscow). Overloads in our life. Student's research work. Head E.V. Alekseeva alekseeva1971@bk.ru, the teacher of physics.

We investigate some types of physical overload that people feel in their daily lives, sometimes without even knowing it.

The conditions leading to overloads are defined, values of overloads in the processes simulated by means of digital laboratory «Archimedes» are calculated, graphs and results of experimental calculation for some concrete situations are shown. The influence of variation of weight on state of health of the person is investigated. It is shown, that the account of the maximum allowable values of an overload is important for designers of cars and planes, as well as for people choosing a difficult career of the military pilot or cosmonaut, and risking their health.

Keywords: student's researches, dynamics, overloads, weightlessness, digital laboratory «Archimedes», fluctuations of a pendulum, bungee jumping.

3.

Казакова Ю.В. kazakova546@mail.ru (ГОУ СОШ № 546, г. Москва). Ученические исследования в ГОУ СОШ № 546.

Организация исследовательской деятельности по нескольким направлениям позволяет создать такое образовательное пространство, в котором каждый ученик школы может самоопределиться и самореализоваться в соответствии со своими интересами и способностями. Даны примеры четырёх проектов, выполненных учениками и отмеченных дипломами и грамотами на конкурсах и конференциях разного уровня  (окружных, городских, Всероссийских).

1. Павлов Роман,  Шергин Никита, 7 класс. «Изучение движения модели автомобиля на солнечной батарее». Учащиеся показали продуктивность метода научного познания при планировании и реализации проекта, изучили процесс преобразования солнечной энергии в механическую, проанализировали достоинства и недостатки использования солнечных батарей на транспорте, сконструировали и успешно опробовали модель солнцемобиля на базе конструктора LEGO. 

2. Денисова Валерия, 11 кл. «Исследование ультразвука и областей его применения» выполнена с использованием набора «Язык дельфинов». Убедительно показано, что ультразвук находит применение в самых различных областях человеческой деятельности.  Работу можно использовать как познавательный материал при изучении темы «Звуковые колебания» на уроках для расширения знаний учащихся о свойствах ультразвука, а также для демонстрации роли физических знаний для людей разных профессий.

3. Утеалиева Нина, 11 кл. «Окно в наномир, или Использование растрового электронного микроскопа для получения изображения и контроля качества нанообъектов» (выполнена на базе Учебно-научного радиофизического центра МПГУ). Усвоены сведения о принципе работы сверхпроводящих однофотонных детекторов (SSPD) слабых ИК-излучений проблемах, о возникающих при их изготовлении проблемах и о методах контроля качества тонкоплёночных датчиков этих детекторов. Освоена техника эксперимента с оптическим и растровым электронным микроскопами.  

4. Максименко Анна, 11 кл. «Исследование изменения характеристик тонких сверхпроводящих плёнок нитрида ниобия в процессе старения».  Собрана информация  об эффекте сверхпроводимости, о принципе работы сверхпроводящих однофотонных детекторов и их изготовлении, освоена установка для измерения критической температуры, выполнен ряд экспериментов, проанализированы результаты.

Все ученические проекты в полном виде представлены на диске.

Ключевые слова: ученические исследования, машина на солнечной батарее, ультразвук, контроль качества нанообъектов, растровый электронный микроскоп, сверхпроводимость.

Kazakova Yu.V., (SEI SS № 546, Moscow). Student's researches in SEI SS № 546. We consider that the organization of research activities on several fronts can create such an educational space in which every student of the school can gain self-determination and self-realization in accordance with their interests and abilities. Examples of four projects executed by students and noted by diplomas at competitions and conferences of different levels (district, city, All-Russia) are given.

1. Pavlov Roman, Shergin Nikita, grade 7. «The study of motion of the model of a solar-powered car». Students demonstrated efficiency of the method of scientific knowledge in the planning and realizations of the project, studied the process of converting solar energy into mechanic, built and successfully tested the model on the basis of design solar-powered car based on LEGO.

2. Denisova Valery, grade 11. The work «Research of ultrasound and areas of its application» is executed with use of a set «Language of dolphins». It is convincingly demonstrated that ultrasound can be applied in various fields of human activity. The work can be used as informative material for studying the theme «Sound vibrations» in the classroom to enhance students' knowledge about the properties of ultrasound, as well as to demonstrate the role of physical knowledge for people of different professions.

3. Utealieva Nina, grade 11. «A window in a nanoworld or Use of a raster electronic microscope for reception and quality control of nano-objects» (it is executed on the basis of the teaching and scientific radiophysical center of MPSU). It is given the information about the principle of operation of superconducting single-photon detectors (SSPD) of weak infrared radiation, about problems arising at their manufacturing, and methods of quality control of thin film sensors of the detectors. It is mastered the technique of the experiment with optical and scanning electron microscopes.

4. Maksimenko Anna, grade 11. «Investigation of changes in the characteristics of thin superconducting films of niobium nitride in the aging process». The information about the effect of superconductivity is collected, about the principle of operation of superconducting single-photon detectors and their manufacture, an installation for measurement of the critical temperature is mastered, a number of experiments are executed, results are analysed.

All student projects in a full type are presented on the disk.

Keywords: student's researches, solar-powered car, ultrasound, quality control of nano-objects, raster electronic microscope, superconductivity.

4.

Пигалицын Л.В. levp@rambler.ru, Народный учитель РФ ((МОУ СОШ № 2, г. Дзержинск, Нижегородская обл.), Рейман А.М. rey_noc@mail.ru (ИПФ РАН, г. Нижний Новгород). Конкурс Intel ISEF-2011.

Фоторепортаж о 62-м Международном конкурсе научных и инженерных работ школьников (Лос-Анджелес, США, май-2011). Участвовало более 1500 школьников, победивших в 443 отборочных конкурсах в 65 странах мира, которые представили свои идеи, результаты исследований и современные разработки.  Из бывших союзных республик на конкурс свои работы привезли школьники из России, Украины, Республики Беларусь, Казахстана. Россию  представляли 21 участник (17 проектов). В сборную России вошли победители пяти российских конкурсов, имеющих статус региональных конкурсов Intel ISEF: «Авангард» (Москва),  «Юниор» (Москва, НИЯУ МИФИ), «Шаг в будущее» (Москва, МВТУ им. Н.Э. Баумана), РОСТ (Нижний Новгород),  Балтийский научно-инженерный конкурс (Санкт-Петербург). Все финалисты представляли и защищали свои работы по-английски. Полина Шалаева (лицей № 40, г. Нижний Новгород) защищала проект «Многофункциональный сканер углового спектра» (4-я премия Grand Awards в номинации «Физика и астрономия»); Григорий Астрецов и Лев Юровский (тот же лицей) представили проект «Настольная модель многослойной магнитной наночастицы»  (4-я премии Grand Awards в номинации «Физика и астрономия», а также почётный диплом Американской ассоциации учителей физики (AAPT) и Американского физического общества (APS) – см. рефераты ниже.  Участники от других региональных конкурсов добавили в копилку российской команды ещё шесть наград. В общей сложности поощрения от научных организаций, государственных учреждений и коммерческих организаций получили авторы более 600 проектов.

Астрецов Григорий, Юровский Лев gyr1994@gmail.com (11 кл., лицей № 40, г. Нижний Новгород). Ученический научно-исследовательский проект «Настольная модель многослойной магнитной наночастицы». Работа выполнена в Институте физики микроструктур РАН, рук. аспирант ИФМ РАН Сергей Миронов. Предложен метод, позволяющий установить закономерности поведения трёхслойных магнитных наночастиц с использованием простой модели из трёх магнитных диполей. Проведено сопоставление модели и реальной наночастицы, выполнена классификация возможных состояний равновесия. Показано, что наша модель в исследованной ранее области параметров ведёт себя, как реальная наночастица. Выявлен ранее неизвестный тип состояния равновесия. Теоретические исследования подкреплены экспериментом, выполненным на специально сконструированной установке.

Шалаева Полина (11-й класс, лицей № 40, г. Нижний Новгород). Ученический научно-исследовательский проект «Многофункциональный сканер углового спектра». Руководитель: аспирант ИПФ РАН Сергей Стукачёв. Предложен метод регистрации фазового фронта световой волны, представляющий собой модификацию метода Гартмана и основанный на сканировании углового спектра волны при помощи экрана с отверстием. Показано, что предложенный метод позволяет существенно сократить число измерений, не теряя при этом углового и пространственного разрешений и дополнительно не ограничивая динамический диапазон. Проведены эксперименты, подтверждающие эффективность предложенной модификации.

Ключевые слова: ученические исследовательские проекты, международный конкурс, многослойная магнитная наночастица, Intel ISEF.

Pigalizyn L.V., The national teacher of Russia (MEI, SS № 2, Dzerzhinsk, Nizhny Novgorod reg.), Reiman A.M.  (IAP RAS,  Nizhny Novgorod). Competition Intel ISEF-2011.

We give a photo report of the 62nd International competition of scientific and engineering works of students (Los Angeles, USA, May 2011). In the competition participated more than 1,500 students, won in 443 qualifying competitions in 65 countries who presented their ideas, research results and recent developments. From former union republics, students from Russia, Ukraine, Byelorussia, and Kazakhstan brought their works for the competition. Russia was represented by 21 participants (17 projects). The winners of the five Russian competitions of the status regional competitions Intel ISEF entered the Russian team: «Avant-garde» (Moscow), «Junior» (Moscow, NRNU MEPI), «Step into the Future» (Moscow, Moscow Higher Technical School of a name of N.E.  Bauman) GROWTH (Nizhny Novgorod), Baltic Science and Engineering Competition (St. Petersburg). All finalists represented and defended their work in English. Pauline Shalaeva (lyceum № 40, Nizhny Novgorod), defended the project «Multifunctional scanner angular spectrum» (4th prize Grand Awards in the category «Physics and astronomy»). Gregory Astretsov and Leo Yurovsky (the same lyceum) presented a draft «Table model of a multilayer magnetic nanoparticle» (4th Prize Grand Awards in the category «Physics and astronomy», as well as an honorary diploma of the American Association of Physics Teachers (AAPT) and the American Physical Society (APS). Participants from other regional competitions added in the treasury of the Russian team six more awards.. In total, the promotion of scientific organizations, government agencies and commercial organizations were the authors of more than 600 projects.

Astretsov Gregory, Yurovsky Leo (grade 11, lyceum № 40, Nizhny Novgorod). Student research project «Desktop model of a multilayere magnetic nanoparticle».The work is performed at the Institute for Physics of Microstructures of RAS,  the leader is a post-graduate student of IPM of RAS Sergey Mironov. We propose a method to establish laws governing the behavior of three-layer magnetic nanoparticles with use of a simple model of the three magnetic dipoles. Comparison of the model and actual nanjparticle is done, classification of possible states of equilibrium is executed. It is shown that our model is in the range of parameters studied earlier behaves like a real nanoparticles. A previously unknown type of equilibrium is identified. Theoretical researches are supported by the experiment executed on a specially designed installation.

Shalaeva Pauline (grade 11, lyceum № 40, Nizhny Novgorod). Student research project «Multifunctional scanner angular spectrum», the leader is a post-graduate student of IPM of RAS Sergey Stukachev.The method of registration of the phase front of the light wave, representing a modification of the method Hartmann and based on scanning of the angular spectrum of the wave by means of a screen with an aperture is offered. It is shown, that the offered method allows to reduce essentially the number of measurements  without losing the angular and spatial resolution and in addition not limiting the dynamic range. Experiments were carried out, confirming the effectiveness of the proposed modification.

Keywords: student research projects, international competition, Intel ISEF.

5.

Чопорова Ж.В. zh.choporova@gmail.com (ГОУ лицей № 1575, Москва). Выставка EXPO SCIENCE INTERNATIONAL. Фоторепортаж.

Международная выставка довузовских научных проектов EXPO SCIENCE  INTERNATIONAL проводится каждые два года, начиная с 1987 г.  Это прекрасная возможность для школьников всего мира поделиться своими достижиями в области науки и техники. Девиз выставки – «Наслаждаться наукой и наслаждаться весело!»

Организует это движение общественная организация научно-технического творчества молодёжи МИЛСЕТ. Проведение выставки  поддерживается президентом страны, в которой она проходит. В 2011 г. выставка ESI-2011 (13-я) прошла в Братиславе (Словакия). Приведена тематика проектов, с которыми можно подавать заявку. Также описано, с какими проектами приезжают дети из других стран.  От нашего лицея (мы участвовали в таких выставках второй раз) были представлены проекты: Киволя Пётр (8  кл.) «Универсальная мобильная платформа для исследования поверхности планет земной группы» (представлена на диске к номеру) и Абрамов Георгий (8  кл.), «Опыты с магнитной бумагой». Для детей, независимо от результатов, это просто незабываемые впечатления, а также возможность обменяться научными знаниями, сувенирами,  познакомиться с традициями  детей  всего мира и найти себе новых  друзей.

Ключевые слова: ученические исследовательские проекты, международная выставка, EXPO SCIENCE INTERNATIONAL.

Choporova J.V. (SEI lyceum № 1575, Moscow). Exhibition EXPO SCIENCE INTERNATIONAL. The picture story.

We tell about International Exhibition of pre-university research projects EXPO SCIENCE INTERNATIONAL that takes place every two years starting from 1987. This is an excellent opportunity for students around the world to share their achievements in science and technology. The motto of the exhibition - «To enjoy science and enjoy the fun! » This movement is organized by a public organization of scientific and technical work of youth MILSET. Carrying out of the exhibition is supported by the president of the country in which it passes. In 2011 exhibition ESI-2011 (13-th) passed in Bratislava (Slovakia). The subjects of projects with which it is possible to make an application are resulted. It is also described with what projects came children from other countries. From our lyceum (we participated in such exhibitions the second time) following projects were presented: Kivolya Peter (grade 8) «Universal Mobile platform to study the surface of the terrestrial planets» (is represented on the disc to the number) and Abramov George (grade 8) «Experiments with magnetic paper» For children, regardless of results, it is simply unforgettable impressions, as well as the opportunity to exchange scientific knowledge, souvenirs, to get acquainted with traditions of children of all the world and find new friends.

Keywords: student research projects, international exhibition, EXPO SCIENCE INTERNATIONAL.

6.

Качаев Вячеслав, Сладков Александр (10 кл., МОУ лицей № 4, г. Чехов, Московская обл.). BEAM-робототехника. Руководитель: учитель физики С.А. Балицкая svetlana_balicka@mail.ru.

Описан  BEAM-робот – от Biolоgy (биология)-Electronics (электроника)-Aesthetics (эстетика)-Mechanics (механика) – сконструированный и реализованный в ходе работы над ученическим конструкторским проектом. В процессе работы изучены основы радиоэлектроники и робототехники, а также практические возможности использования роботов в повседневной жизни и технологические процессы изготовления устройства. Действующие модели роботов представлены на НПК школьников Чеховского района, а также на  НПК студентов МГУПИ и областном конкурсе творческих работ «Юные таланты Московии» (1-е место). Полный текст проект, презентация и видеофайл представлены на диске.

Ключевые слова: ученические конструкторские проекты, BEAM-робототехнитка, радиоэлектроника, солнцемобиль, лазерно-утюжная технология, печатная плата.

Kachaev Vyacheslav, Sladkov Alexander (grade 10, MEI, lyceum  № 4,  Chekhov, Moscow region). BEAM-robotics. The head: the teacher of physics S.A. Balitskaja.

We describe the BEAM-robot – from Biology-Electronics-Aesthetics- Mechanics – designed and realized during work on a student's design project. During work, bases of radio electronics and robotics, as well as feasibilities of use of robots in everyday life and technological processes of manufacturing of an arrangement are studied. Working models of robots are shown in SPC of students of Chekhov district, As well as on SPC of  The Moscow state university of instrument making and computer science and regional competition of creative works «Young talents of Moskovia» (1st place). The full text the project, presentation and a video-file are presented on a disk.

Keywords: Student design projects, BEAM-robotics, radio electronics, solar-powered car, laser-ironing technology, printed-circuit-board.

7.

Рефераты электронных публикаций.

Алексеева Е.В. n-ever@ya.ru (МОУ лицей им. В.В. Гусева, г. Рошаль, Московская обл.).

  • Нестандартные лабораторные работы с элементами поиска, 7–9 кл. В продолжение серии статей (см. диск к № 14/2011) представлены два варианта ЛР «Определение  плотности вещества» (ноябрь, 7 кл.)
  • Комплект тематических проверочных работ по физике, 7–9 кл. В продолжение серии статей (см. диск к № 14/2011) представлены ПрР «Механические силы» (7 кл.), «Парообразование и конденсация» (8 кл.) и «Законы Ньютона» (9 кл.)
  • Миниконкурс «Пять вопросов о температуре» (продолжение миниконкурса «Пять вопросов о ...», см. № 13, 14/2011): Что общего между цифрами 80, 100, 212, 373? Можно ли выбрать драгоценный камень на ощупь? Как измерить температуру долгоносика? Чем объяснить существование  самого настоящего озера в Антарктиде? Почему, если холодный ртутный термометр поместить в ёмкость с горячей водой, то уровень ртути сначала понизится? Как агенты британских спецслужб использовали термометры для тайного составления карт Тибета в начале XIX в.?
  • Интерактивная презентация с видеофрагментами «Шкала масс». Виртуальное путешествие длиной в 71 порядок – от Галактики (масса 1041 кг) до электрона (масса 10–30 кг).
  • «Сокровища в башне». Видеопроект Самусевича Дмитрия (10 кл., лицей г. Рошаля). Тема «Инерция».

Алёшина Полина (8  кл., МОУ Технологический лицей. г. Сыктывкар, Респ. Коми). По следам «Кода да Винчи». Плоское зеркало. Руководитель С.И. Алёшин syktsialyoshin@inbox.ru. Ученический проект заключался в разгадке шифра «1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  –  3, 5, 9, 8   5, 10, 11, 7, 12», в стиле загадочных записок Леонардо да Винчи, который предложил учитель. Для этого понадобилось:

  • познакомиться с историей появления зеркал
  • узнать, кто такой Леонардо да Винчи
  • изучить свойства изображения в плоских зеркалах
  • научиться строить изображения в плоском зеркале и в скрещённых зеркалах
  • узнать об областях применения плоских зеркал
  • изучить симметрию букв русского алфавита
  • узнать, в каких приборах применяются зеркала. А в итоге –  самостоятельно изучить тему «Плоское зеркало».

Багров Константин computers05@mail.ru (11  кл., ГОУ СОШ № 37, г. Москва). Источники энергии: традиции и инновации. Руководители Л.В. Бабушкина, Н.Г. Семёнова. Познавательный ученический проект, предназначенный для ознакомления школьников с проблемой источников энергии. Может использоваться как учебное пособие на уроках физики, экономики или внеклассных занятиях, посвящённых проблеме энергетики, одной из самых острых в настоящее время. Работа нацелена на повышение интереса учащихся к указанной теме и тем самым на стимулирование их к собственным исследованиям в данной области, которые возможно будут продолжены в вузе и в последующей профессиональной деятельности. В презентации собран богатый иллюстративный материал.

Бражников М.А. birze@inbox.ru («Физика-ПС», МПГУ, ИХФ РАН, г. Москва). Непричёсанные мысли инженера-физика: об ученических проектах вообще и о научно-исследовательских ученических проектах в особенности, а также критические замечания к опубликованному в № 15/2011. Учебные исследования старшеклассников направлены не на «создание новых знаний», а на формирование навыков научной работы. На примере публикованных в номере проектов показано, как можно обучать школьника постановке задачи, поиску направлений и этапов исследования, оценке границ применимости выбранных способов измерения и их точности, представлению результатов работы, формулировке выводов.

Изюмов И.А. izyumov-igor@rambler.ru (МОУ гимназия № 3, г. Аксай, Ростовская обл.). Опытная проверка закона сохранения полной механической энергии на примере движения тела, брошенного под углом к горизонту, 10 кл. Представлен сценарий урока – виртуальной лабораторной работы. С целью актуализации опорных знаний учитель демонстрирует программу из мультимедийного пособия «Вся физика», иллюстрирующую движение мяча в безвоздушном пространстве. Затем он предлагает провести проверку закона сохранения полной механической энергии на примере движения тела, брошенного под углом к горизонту: составить математическую модель процесса, построить дискретную модель и вычислительный алгоритм, разработать комплекс компьютерных программ в среде Microsoft Excel, провести расчёты и проанализировать полученные результаты. Используются формулы равномерного и равноускоренного движения. Задание на дом: провести проверку закона сохранения полной механической энергии в случае вертикального падения мяча с заданной высоты без начальной скорости.

Ильясова Т.В., проф. ilyasovatv@rambler.ru (ОГПУ, г. Оренбург). Учебные слайды к курсу физики 7–8-го классов. Обучающая презентация  на тему «Электростатика», 8 кл.

Новиков С.М. (ГОУ ПАПО МО, г. Москва), Тищенко Л.В. tai2019@yandex.ru (МОУ лицей № 5, г. Зарайск, Московская обл.). Указание сил, действующих на тело(а).  Предлагается учебное пособие (интерактивная презентация,  53 кадра), цель которого – помочь учащемуся научиться правильно указывать силы, действующие на тело(а) в различных ситуациях, заимствованных из широко распространённых задачников На первых девяти кадрах содержится справочная информация, приведены обозначения сил. Далее на 39 кадрах представлены разнообразные динамические и статические ситуации). Каждый кадр проецируется непосредственно на классную (либо интерактиную) доску, где учащийся и изображает силы, после чего учитель демонстрирует правильный вариант.  Предпринята попытка избавиться от некоторых сил, которые часто встречаются в учебных пособиях, но не являются корректными («вес тела»,  «сила тяги»). В пяти заключительных кадрах  строго выдержан третий закон И.Ньютона (особенно в ситуациях с кронштейном).

Пигалицын Л.В., Народный учитель России levp@rambler.ru (МОУ СОШ № 2, г. Дзержинск, Нижегородская обл.).  Иллюстративный материал к темам, изучаемым в курсе физики в ноябре по УМК Пёрышкина А.В., Гутник Е.М. (7–9-й классы) и Мякишева Г.Я. (10–11-й классы):

  • 7 класс: Взаимодействие тел (см. № 14/2011)
  • 8 класс: Электрические явления (35 рис.)
  • 9 класс:  Свободное падение тел (см. № 14/2011). Закон всемирного тяготения (20 рис.)
  • 10 класс: Закон сохранения импульса (10 рис.) Закон сохранения момента импульса (5 рис.). Механическая работа и мощность (2 рис.). Закон сохранения энергии (10 рис.)
  • 11 класс: Электромагнитная индукция (см. № 14/2011)
  • Тематические подборки URL-адресов видеофайлов из Интернета
  • Тематические тесты «Динамика» (10 кл.), «Механические колебания и волны» (11 кл.)

Пшеницына И.Н. Pshenitsina50@yandex.ru (МОУ гимназия № 1, г. Абдулино, Оренбургская обл.). Электромагнитное поле. Электромагнитная волна. Урок-зачёт в форме защиты коллективного проекта, 2 ч, 11  кл. Приведен сценарий урока, который проводится как защита коллективного проекта, поскольку на изучение темы в профильной школе отводится всего 5 ч. Класс был разделён на 6 групп, которые готовили выступления по темам: «Электромагнитное поле. Электромагнитная волна» (Карпова Елена), «Изобретение радио в России» (Колесникова Екатерина), «Принципы радиосвязи» (Мазур Александр, Кочкин Дмитрий), «Телевидение» (Ахметова Динара,  Пивкина Ольга), «Электромагнитное излучение», «Радиолокация» (Колесников Андрей). Приведены аннотации и презентации всех проектов. Ученики работают с удовольствием,  создаются прекрасные рабочие творческие группы, наблюдается положительная динамика по отношению к самому предмету и  профессиональной компетентности, ориентация на нравственные ценности и активной жизненной позиции, критическом отборе информации, критическом отношении к себе по оценке и защите своей работы.

Рузу-Виролайнен Е.А. (с. Струги Красные, Псковская обл.). Инерция. Урок изучения нового материала со стихами, опытами, забавными историями. 7-й класс. Представлен сценарий урока, на котором от ребят требуется не какая-либо специальная домашняя подготовка, а умение всё время думать и действовать, выполняя  задания. Учитель предлагает лишь определение нового явления с небольшим пояснением, а ребята сами находят это явление в природе, в быту, используют услышанное определение для объяснения ряда фактов и пробуют применить его для предсказания событий, сводят разрозненную информацию в общую картину.

Сатыров Асхат (7  кл., МОУ ТСОШ, Тазовский районный Дом творчества детей и юношества, пос. Тазовский, ЯНАО). Морской волновой насос. Руководитель Кунин С.А. kunin_taz@mail.ru. Морские волновые насосы – это механические устройства, позволяющие перекачивать воду (или любую другую жидкость), используя колебания морской волны. Создана действующая модель волнового насоса из двух малогабаритных ручных опрыскивателей,  установленных на механические качели. Насос надёжно работал и поднимал воду более чем на 10 м. Стоимость механизма не более 1000 руб. Его легко изготовить  в домашних условиях, перевезти в багажнике  легкового автомобиля. Пластиковый насос и деревянная конструкция  механизма способны долго работать в агрессивной морской воде.  Появляется возможность с помощью энергии моря закачивать морскую или пресную воду в аквапарки, бассейны, лечебные ванны, подавать её в водораспределительные системы, а также для полива сельскохозяйственных угодий. Работа была представлена на Всероссийском детском  конкурсе научно-исследовательских и творческих работ «Первые шаги в науке».

Севрюков П.Ф., проф. sevryukovpf@yandex.ru (СКИПКРО, г. Ставрополь). Об аналогии формул механических и электромагнитных явлений. Рассмотрена смысловая и структурная аналогия формул различных разделов физики. Внешняя схожесть формул обусловлена как объективностью физических законов, так и используемым математическим аппаратом. Материал может быть использован при обобщающем повторении в 11-м классе.                                                            

Таперо Т.Ю. tatyana_tapero@mail.ru (МОУ гимназия № 1, г. Лыткарино, Московская обл.). Решение одной задачи. Урок решения задач, 9 кл. На примере решения разными способами задачи № 37 из «Сборника задач по физике» А.П. Рымкевича показан эффективный методический приём освоения понятия «относительность движения», закрепления умения составлять уравнения движения и  систематизации знаний учащихся.

Ящерицына Лилия, Мунаева Фатима, Мунаева Хаджимат (10 кл., МОУ ТСОШ, д. Танцырей, Борисоглебский район. Воронежская обл.). Сказочный электронный задачник. Руководитель И.И. Иванченко. Задачник создан учащимися  физико-математических классов по мотивам популярных детских книг и мультиков. По каждой из четырёх тем («Механическое движение», «Плотность вещества», «Давление жидкостей», «Архимедова сила») составлены 5 задач с красочными авторскими иллюстрациями. Может быть использован как учебное пособие для учащихся 7-го класса или для повторения в более старших.

Ключевые слова: нестандартные лабораторные работы, тематические проверочные работы, тематические тесты, ученические проекты,  «Плоское зеркало», «Тепловые явления», «Шкала температур», «Шкала масс», «Инерция», «Законы сохранения», «Электростатика», «Относительность движения», «Кинематика», «Динамика», «Механическое движение», «Плотность вещества», «Давление жидкостей», «Архимедова сила», «Электромагнитное поле», «Электромагнитные волны», Астрономия + Химия, морской волновой насос,

Abstracts of electronic publications.

Alekseeva E.V. (MEI   lyceum of a name of V.V. Gusev, Moscow reg.). 

  • Non-standard laboratory works with elements of search, grades 7–9.  In the continuation of the series of articles (see the disk to № 14/2011), two versions of the LW «Definition of density of substance» (November, grade 7) are presented.
  • The complete set of thematic verifying works on the physics, grades 7–9. In the continuation of the series of articles (see the disk to № 14/2011), VW «Mechanical forces» (grade 7), «Vaporization and condensation» (grade 8), and «Laws of Newton» (grade 9) are presented.
  • Mini-competition «Five questions about temperature» (extension of mini-competitions « Five questions about... », see № 13, 14/2011): What is the general between figures 80, 100, 212, 373? Whether it is possible to choose a jewel to the touch? How to measure the temperature of the boll weevil? How can we explain the existence of a veritable lake in Antarctica? Why, if the cold mercury thermometer to place in capacity with hot water the level of mercury all over again will go down? Why, if the cold mercury thermometer is placed in a container of hot water, the level of mercury goes down first? How agents of the British special services used thermometers for the secret preparation of cards of Tibet in the beginning of XIX century?
  • Interactive presentation with video fragments «Scale of masses». Virtual journey of the order of 71 – from the galaxy (mass 1041 kg) to an electron (mass 10–30 kg).
  • «Treasures in a tower».

Video-project of Samusevich Dmitry (grade 10, lyceum, Roshal). Theme: «Inertia».

Aleshina Pauline (grade 8, MSI, Technological lyceum, Syktyvkar, Komi Republic). On traces of «the Code da Vinci». Plane mirror. Head S.I. Alyoshin. The student project consisted in a solution of the code « 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 – 3, 5, 9, 8 5, 10, 11, 7, 12 », in style of mysterious notes of  Leonardo da Vinci, who was offered by the teacher. For this purpose it was required:

  • to get acquainted with history of occurrence of mirrors
  • to know who was Leonardo da Vinci
  • to study the properties of images in plane mirrors 
  • to learn how to build an image in a plane mirror and crossed mirrors
  • to learn about areas of application of plane mirrors
  • to study symmetry of letters of the Russian alphabet
  • to learn, in what devices mirrors are applied. And as a result – independently to study the theme «Plane mirror».

Bagrov Constantine (grade 11, SEI SS № 37, Moscow).  Energy sources: traditions and innovations. Heads L.V. Babushkina, N.G. Semyonova. The cognitive student project intended for acquaintance of students with a problem of energy sources. It can be used as the manual at lessons of physics, economy or the out-of-class employment, devoted to a problem of the power, one of the sharpest now. Work is aimed at increase of interest of pupils to the specified subject matter and by that on their stimulation to own researches in the given area which will be probably continued in high school and in the subsequent professional work. In presentation, the rich illustrative material is collected

Brazhnikov M.A. («Physics-FS», MPSU, ICP RAS, Moscow). Not brushed ideas of the engineer-physicist: about student projects in general and about research student projects in particular, as well as critical remarks to published in 15/2011. Educational researches of senior students are directed not on «creation of new knowledge», but on formation of skills of scientific work. On an example of the projects published in number it is shown, how it is possible to train the student in statement of a problem, search of directions and investigation phases, evaluation of limits of applicability of the chosen ways of measurement and their accuracy, the presentation of results of the work, the formulation of conclusions

Iziumov I.A. (MEI gymnasium № 3, Aksai, Rostov reg.). Experimental verification of the law of conservation of total mechanical energy on an example of the body movement, thrown at an angle to the horizon, grade 10. The plan of a lesson – virtual laboratory work is presented. In order to actualize basic knowledge the teacher demonstrates the program from the multimedia program guide «All physics», illustrating the movement of a ball in vacuum. Then he suggests to inspect the law of conservation of full mechanical energy on an example of the body movement thrown under an angle to horizon: to make a mathematical model of the process, to construct discrete model and computing algorithm, to develop a complex of computer programs in Microsoft Excel environment, to lead calculations and to analyze the received results. The formula of uniform and uniformly accelerated motion are used. Job at home: to verify the law of conservation of total mechanical energy in the case of a vertical drop of the ball from a given height without initial velocity.

Ilyasova T.V., professor (OSPU, Orenburg). Training slides for the course of physics for 7–8th grades. Educational presentation on the theme «Electrostatics», grade 8.

Novikov S.M. (SEI Pedagogical Academy of Postgraduate Education of Moscow reg., Moscow). Indication of the forces acting on the body (a). It is proposed a manual (interactive presentation, 53 frames), whose purpose is to help a student to learn how to specify the forces acting on the body (a) in various situations drawn from the common sets of tasks. In the first nine frames, the first nine frames contain a reference source, designations of forces are resulted. Further at 39 frames, the wide variety of dynamic and static situations are presented. Each frame is projected directly on the classroom (or interactive) board, where the student shows of force. Then the teacher demonstrates a proper version. An attempt to get rid of some forces, which are often found in textbooks, but are not correct («body weight», «moving force»). In the final five frames, the third law of Newton (especially in situations with a bracket) is strictly maintained

Pigalizyn L.V., The national teacher of Russia (MEI, SS № 2, Dzerzhinsk, Nizhny Novgorod reg.). Illustrative material to the themes studied in the physics course in November on EMC by Peryshkin A.V., Gutnick, E.M. (7–9th grades), and Myakishev G.Ya. (10–11th grades):

  • Grade 7: Interaction of bodies (see № 14/2011)
  • Grade 8: Electrical phenomena (35 fig.)
  • Grade 9: Free falling of bodies (see № 14/2011). The law of gravity (20 fig.)
  • Grade 10: The law of conservation of momentum (10 fig.) Law of conservation of angular momentum (5 fig.). Mechanical work and power (2 fig.). The law of conservation of energy (10 fig.)
  • Grade 11: Electromagnetic induction (see № 14/2011)
  • Thematic collections of URL-addresses of video files from the Internet
  • Thematic tests «Dynamics» (Grade 10), «Mechanical vibrations and waves» (Grade 10).

Pshenitsyna I.N. (MEI gymnasium № 1, Abdulino, Orenburg region).  Electromagnetic field. Electromagnetic wave. Lesson in the form of a credit protection of a collective project, 2 hours. The plan of a lesson is given, which is spent as a protection of the collective project, as on studying the theme at the profile school it is allocated only 5 hours

Ruzu-Virolainen E.A. (v. Red Planes, Pskov region). Inertia. A lesson of studying a new material with verses, experiments, funny stories. Grade 7. The plan of a lesson is presented in which the children need not any special home preparation, but to think all the time and and act performing the job. The teacher only provides a definition of a new phenomenon with some explanation, and the children themselves, find this phenomenon in nature, in a life, use the definition for an explanation of the facts and try to apply it to predict events, reduce the isolated information in a general picture.

Satyrov Askhat (grade 7, MEI, TSS, Tazovsky Taz district house of activity of children and youth, v. Tazovsky, Ya-N region). The marine wave pump. Head Kunin S.A. Marine wave pumps are mechanical arrangements, allowing topump over water (or any other liquid), using fluctuations of a marine wave. The working model of the wave pump from two small-sized manual sprayers established on a mechanical swing is created. The pump reliably worked and lifted water more than on 10 m. The cost of the mechanism is less than 1000 rubles. It is easy for making in house conditions, to transport in a luggage carrier of the car. The plastic pump and wooden design of the mechanism are capable to work long in aggressive marine water. There is a possibility by means of energy of the sea to pump sea marine or fresh water to water parks, pools, medical baths, to submit it to water-distributive systems, as well as for irrigation of farmland. The paper was presented at the All-Russia children's competition of research and creative works « First steps in science ».

SevryukovP.F., professor (SRITE, Stavropol). About analogy of formulas of the mechanical and electromagnetic phenomena. We consider the semantic and structural analogues of the various branches of physics. External similarity of formulas is due to both the objectivity of the physical laws and mathematical tools used. The material can be used at generalizing repeating in the 11th grade.

Tapero T.Yu. (MEI gymnasium № 1, Lytkarino, Moscow region). The decision of one task. A lesson of the decision of tasks, grade 9.

On the example of solving in different ways the task № 37  of «Collection of tasks in physics» by  A.P. Rymkevich, it is shown an effective methodical reception of development of the concept of «relative motion», fastenings of skill to make the equations of motion and organizing knowledge of students.

Yashcheritsyna Lily, Munaeva Fatima, Munaeva Khadzhimat (grade 10, MEI, TSS, v/ Tantsyrey, d. Borisoglebsky, Voronezh region). Fantastic electronic book of tasks. Head I.I. Ivanchenko. The book of tasks is created by students of physical and mathematical classes on motives of popular children's books and animated cartoons. Five tasks on each of four themes («Mechanical movement», «Density of substance», «Pressure of liquids », «Archimedes force») are made with colorful illustrations by author. It is may be used as the manual for students of 7th grade or for recurrence in more senior.

Keywords: non-standard laboratory works, thematic verifying works, thematic tests, student projects, «Plane mirror», «Thermal phenomena», «Scale of temperature», «Scale of masses», «Inertia», «Laws of conservation», «Electrostatics», «Relativity of motion», «Kinematics», «Dynamics», «Mechanical movement», «Density of substance», «Pressure of liquids», «Archimedes force», «Electromagnetic field», «Electromagnetic waves», Astronomy + Chemistry, marine wave pump.

8.

Чаругин В.М., проф., академик РАКЦ charugin2010@mail.ru (МПГУ, г. Москва). Звёздное небо в ноябре.

Описано звёздное небо, даны звёздные карты в зените, южной и северной частях горизонта, фазы Луны, планеты, метеорные потоки.  Приведены  изображения созвездий  Кита, а также не существующих ныне созвездий Лютни Георга, Химической печи, Электрической машины и Cкульптора из старинного атласа созвездий «Urania’s Mirror» (1825) Иосафата Аспина (Jehoshaphat Aspin, 1800–1845). Даны астрофотографии необычной галактики Центавр А с выбросами (джетами).

Ключевые слова: астрономия, звёздное небо, звёздные карты, атлас созвездий «Urania’s Mirror» Иосафата Аспина, созвездия Кита, Лютни Георга, Химической печи, Электрической машины и Cкульптора,  галактика Центавр А.

Charugin V.M., prof., academician of the RAATs. (MSPU, Moscow). The star sky in November.

We describe the star sky, we give star maps in the zenith, the southern and northern parts of the horizon, phases of the Moon, planets, and meteor streams. Images of the constellations of Cetus, and not currently existing constellations of the Psalterium Georgii, Fornax, Machina Electrica, and Sculptor, galaxy Centaurus A are given from the ancient atlas of constellations «Urania’s Mirror» (1825) of  Iosafat Aspin (Jehoshaphat Aspin, 1800–1845). Astrophotos of the unusual galaxy Centaurus A with emissions (jets) are given.

Keywords: astronomy, star sky, star maps, atlas of constellations «Urania’s Mirror» of  Iosafat Aspin, constellations of Cetus, Psalterium Georgii, Fornax, Machina Electrica, and Sculptor, galaxy Centaurus A.

9.

Чаругин В.М., проф., академик РАКЦ charugin2010@mail.ru (МПГУ, г. Москва). Роскошный часослов герцога Беррийского (1410–1415 гг.): Ноябрь.

Приведена миниатюра «Ноябрь» из  рукописной книги XV в. «Великолепный часослов герцога Беррийского», иллюстрированного братьями Лимбург. Описано содержание иллюстрации, дана интерпретация астрономических данных, представленных условно в верхней части миниатюры.

Ключевые слова: средневековый календарь, часослов герцога Беррийского, братья Лимбурги, юлианский календарь.

Charugin V.M., professor, academician of the RAATs. (MSPU, Moscow). Luxurious Book of hours of the Duke de Berry (1410-1415). November.

We present the miniature «November» from the manuscript of XV century «Magnificent Book of Hours of the Duke de Berry» illustrated by brothers Limburg. The content of images is described, the interpretation of astronomical data presented conventionally at the top of the miniature is given.

Keywords:  medieval calendar, Book of Hours of the Duke de Berry,  brothers Limburg, Julian calendar.

10.

Пигалицын Л.В., Народный учитель России levp@rambler.ru (МОУ СОШ № 2, г. Дзержинск, Нижегородская обл.). Новости науки и техники.

Дан обзор последних сообщений в Интернете. Темы: «Защита от непредвиденного», «Физика змеиного укуса». Расширенный обзор дан на диске.

Ключевые слова: новости науки и техники, волоконно-оптические датчики растяжения и сжатия конструкционных материалов, неньютоновская» жидкость, вязкость, зоны жизни в Галактике, лазер, тепловой диод, холодный термояд, коричневый карлик, магнитные нанояйца.

Pigalizyn L.V., The national teacher of Russia (MEI, SS № 2, Dzerzhinsk, Nizhny Novgorod reg.). News of science and technique.

We give a review of the latest messages on the Internet. The themes: «Protection against unforeseen», «Physics of snake bite». The expanded review is given on the disk

Keywords: news of science and technique, fiber-optical gauges of stretching and compression of constructional materials, «Non-Newtonian» liquid, viscosity, areas of life in the galaxy, laser, thermal diode, cold thermonuclear reaction, brown dwarf, magnetic nano-eggs.

11.

Генденштейн Л.Э. genden@list.ru (ИСМО РАО, г. Москва), Кошкина А.В. angko@yandex.ru (МОУ СОШ № 37, г. Архангельск), проф. Орлов В.А. vladalorlov@list.ru (ИСМО РАО, г. Москва). Система обучающих задач по физике. Ключи к решению физических задач.

Обширный раздел «Динамика» традиционно считается одним из самых трудных «задачных» разделов школьного курса физики. Обычно ученикам предлагают решать такие задачи, пользуясь хорошо известным «алгоритмом»:  сделать чертёж, на котором изображены все силы и так далее. Однако часто действия  требуют предварительного анализа ситуации, вникания в существо описанного в условии явления. Так, действуя по алгоритму, ученик должен начинать решение с построения чертежа, на котором изображены все силы. Однако до конца решения или по крайней мере до тщательного анализа условия ему ещё не известны модули сил, а порой даже и их направления. Подобные «неоднозначности» характерны для задач выше среднего уровня сложности, в особенности для задач ЕГЭ части С. В таких случаях до начала «формульного» решения и даже до построения чертежа надо провести «расследование» условия на качественном уровне, а именно качественные задачи вызывают у учеников наибольшие трудности (в том числе на ГИА и ЕГЭ): решение таких задач требует понимания физики, а не бездумной подстановки чисел в формулы. Значит, для решения качественных задач необходимо и более качественное знание физики!

Предложен исчерпывающий разбор ситуаций, которые могут быть рассмотрены при решении задач на движение тела по наклонной плоскости. См. также № 13/2011.

Ключевые слова: решение задач, ЕГЭ, обучающие задачи, задачи-ключи,  динамика, движение по наклонной плоскости.

Gendenshteyn L.E. (Institute of content and teaching methods of RAE, Moscow), Koshkina A.V., (MEI SS № 37, Archangelsk), professor Orlov V.A. (Institute of content and teaching methods of RAE, Moscow). The system of training tasks in physics. Keys to solving physical tasks.

We know that the extensive task section «Dynamics» is traditionally considered as the most difficult one of school physics course. Typically, we ask students to solve such problems by using the well-known «algorithm»: to make a drawing, which shows all the forces and so on. Often, however, action requires a preliminary analysis of the situation, going into the essence of the described phenomenon. So, acting on the algorithm, the student should start with a solution and drawing, which shows all the forces. However, until the end of the solution or at least up to a comprehensive analysis of a condition, he does not know modules of forces and sometimes even their direction. Such «ambiguity» are characteristic of the tasks above the average level of complexity, especially for the task of the USE of the part C. In such cases, before the beginning of the «formulary» solution and even before construction of the drawing, it is necessary to lead «investigation» of a condition at a qualitative level, namely quality problems cause students the greatest difficulties (including SFA and USE): solution of such tasks requires understanding physics, instead of thoughtless substitution of numbers in formulas. So, for the solution of qualitative tasks, the qualitative knowledge of physics is necessary! We propose a comprehensive analysis of situations, which may be considered when solving tasks on the motion of a body on an inclined plane. See also № 13/2011.

Keywords: solving tasks, USE, learning tasks,  tasks-keys, dynamics, motion on an inclined plane.

12.

Грибов В.А. vitalii_gribov@mail.ru (МГУ им. М.В. Ломоносова, г. Москва). ЕГЭ: решаем задачи части С.

Продолжение серии статей (см. № 12–14) в помощь тем, кто хочет научиться решать задачи, но пока чувствует себя неуверенно. Рассмотрены теоретические обоснования, вводящие в логику решения  задач на темы «Статика» и «Гармонические колебания». Приведён подробный разбор двух задач. Ещё две задачи подробно рассмотрены на диске.  

Ключевые слова: решение задач части С ЕГЭ, статика твёрдого тела, механические гармонические колебания.

Gribov V.A. (MSU of a name of M.V. Lomonosov, Moscow). USE: solving tasks of the part C.

We continue a series of articles (see № 12–14) to help those who want to learn how to solve the tasks, but so far feels insecure. The theoretical backgrounds entering into logic of the decision of tasks on the themes «Statics» and «Harmonic oscillations» are considered. A detailed analysis of two tasks is resulted. Two more tasks are in detail considered on the disk.

Keywords: solving tasks of the part C of USE, statics of a solid, mechanical harmonic oscillations.

13.

Дроздов В.Б. (г. Рязань). Мяч на воде.

Дана оригинальная задача (с решением) : вычисление грубины погружения резинового мяча, плавающего в воде.

Ключевые слова: решение задач, закон Архимеда, условия плавания тел.

Drozdov V.B. (Ryazan). Ball on water.

We give an original task (with the solution): calculation of depth of immersing of a rubber ball floating in water.

Keywords: solving tasks, law of Archimedes, conditions of swimming of bodies.

14.

Чесноков С.С. sergeychesnokov@mail.ruВишнякова Е.А., проф. Макаров В.А., Нетребко Н.В., Подымова Н.Б., Полякова М.С. (физический факультет МГУ им. М.В. Ломоносова, г. Москва). Интернет-олимпиада «Шаг в физику-2010». 7–9-й классы.

Представлены задач, которые давались в декабре 2010 г. на дистанционной олимпиаде для школьников «Шаг в физику». Олимпиада проводилась физическим факультетом МГУ им. М.В. Ломоносова и Национальным центром непрерывного естественно-научного образования при поддержке МИОО и РНЦ «Курчатовский институт». Для участия достаточно было иметь в своём распоряжении компьютер, подключённый к Интернету (равноправные серверы http://distant.phys.msu.ru и http://phys.mccme.ru, работающие одновременно и независимо).  В печатном варианте даны условия и ответы всех задач для 7-го и 8-го классов (по 6 задач), а также условия восьми задач для 9-го класса с ответами для первых четырёх задач и с подробными решениями задач № 5–8 олимпиадного уровня. Подробные решения всех задач приведены на диске.

Ключевые слова: решение задач, интернет-олимпиада, «Шаг в физику», 7–9 классы.

Chesnokov S.S. sergeychesnokov@mail.ru, Vishnyakova E.A., professor Makarov V.A., Netrebko N.V., Podymova N.B., Polyakova M.S. (Physical faculty, MSU of a name of M.V. Lomonosov, Moscow). Internet-olympiad «Step into physics-2010». Grades 7–9.

We present tasks that were given in December 2010 on the remote olympiad for students «Step into physics». The olympiad was spent by the physical faculty of the Moscow State University of a name of M.V. Lomonosov and the National center of continuous natural-scientific education with the support of MIOE and RRC "Kurchatov Institute". For participation, it was enough to have at their disposal a computer connected to the Internet (peer servers http://distant.phys.msu.ru and http://phys.mccme.ru operating simultaneously and independently). In a printed version, conditions and answers of all tasks for 7th and 8th grades (6 tasks for each grade) are given, as well as conditions of eight tasks for 9th grade with answers for first four tasks and detailed solutions to the tasks № 5–8 of the olympiad level. Detailed solutions of all tasks are given on the disk.

Keywords: solving tasks, Internet-olympiad, «Step into physics» 7–9 grades.

15.

Белюстов В.Н. Belustov@yandex.ru@mail.ru (БЦО, г. Борисоглебск, Воронежская обл.). Русский полигистор Михаил Васильевич Ломоносов. К 300-летию со дня рождения.

В связи с юбилеем отечественного эциклопедиста (полигистора) дана краткая биография М.В. Ломоносова, описаны основные его достижения в областях физики, астрономии и приборостроения (материя  и  её строение, тяготение и вес тела, теплота, кинетическая теория газов, теория света и цветов, электричество, бесконечность Вселенной и множественность миров, открытие атмосферы Венеры при наблюдении её прохождения по диску Солнца 26 мая 1761 г.). Подчёркнута его заслуга как основателя русской школы научной и прикладной оптики и инициатора основания Московского университета. Богато иллюстрированная презентация дана на диске.

Ключевые слова: история физики, Михаил Васильевич Ломоносов.

Belyustov V.N. (BEC, Borisoglebsk, Voronezh reg,). Russian polyhistorian Mikhail Vasilievich Lomonosov. To the 300 anniversary from the date of a birth.

We give a brief biography of Russian encyclopedist (polyhistorian) M.V. Lomonosov in connection with the anniversary, describe his achievements in areas of physics, astronomy and instrument making (matter and its structure, gravity and body weight, heat, kinetic theory of gases, theory of light and colors, electricity, infinity of the universe and multiplicity of worlds, opening the atmosphere of Venus by observing its passage across the disk of the Sun May 26, 1761). It is Emphasized his merit as a founder of Russian school of scientific and applied optics and an initiator of the basis of the Moscow university. Richly illustrated presentation is given on the disk.

Keywords: history of physics, Mikhail Vasilievich Lomonosov.

16.

Рейман А.М. rey_noc@mail.ru (ИПФ РАН, лицей № 40, г. Нижний Новгород). Введение в теорию колебаний.

Продолжение серии лекций (см. диск к № 13). В этой лекции рассматривается общий метод анализа линейных колебательных уравнений, позволяющий находить решения  в более сложных случаях (метод характеристического уравнения). Рассмотрены особенности затухающих колебаний в случае вязкого трения. Решены две колебательные задачи с сухим (кулоновским) трением.

Ключевые слова: теория колебаний, маятник, характеристическое уравнение, затухающие колебания, апериодический режим.

Reiman A.M. (IAP RAS, lyceum № 40, Nizhny Novgorod). Introduction to the theory of oscillations.

We continue sets of lectures (see the disk to 13). In this lecture, we consider the general method of analysis of linear oscillatory equations allowing to find solutions in more complex cases (method of the characteristic equation). The features of the damped oscillations in the case of viscous friction are considered. Two oscillatory tasks with dry (Coulomb) friction are solved.

Keywords: theory of oscillations, pendulum, characteristic equation, damped oscillations, aperiodic regime.

17.

Сорокин А.П. tvoi_slova@mail.ru (ВятГГУ, г. Киров). Простые опыты по физике с киндер-сюрпризами.

Представлены занимательные физические опыты-фокусы с капсулами от киндер-сюрпризов. Предложенные демонстрации могут быть использованы учителем как при подготовке к уроку, так и при организации внеклассных и внеурочных мероприятий.

Ключевые слова: занимательный эксперимент, киндер-сюрприз, фокус.

Sorokin A.P. (Vyatka State Humanities University, Kirov). Simple experiments in physics with the kinder-surprises.

We present entertaining physical experiments-focuses with capsules from the kinder-surprises. The offered demonstrations can be used by the teacher both in preparation for a lesson and at the organization of out-of-class and after-hour actions.

Keywords: entertaining experiment, kinder-surprises, focus.

18.

Как это устроено? Устройства оптического считывания символов. (Пер. с англ. Козловой Н.Д.)

Популярно описаны принцип действия устройств оптического считывания символов в он-лайн и офф-лайн режимах.

Ключевые слова: устройства оптического считывания символов.

How does it work? Arrangements of optical reading of symbols. (trans. from English. N.D. Kozlova).

We popularly describe the device and the principle of action of Arrangements of optical reading of symbols in online and offline modes.

Keywords: arrangements of optical reading of symbols.